A kultúra és a gasztronómia könnyed kapcsolódása

KultúrLecsó

KultúrLecsó

A Jamie’s Italian blogger szemmel

2016. június 09. - Zsámbok Tamás

jamie_s_31.jpg

Ma délben eljött a pillanat, hogy a sok hype után én is meglátogassam Jamie Oliver nem régiben megnyitott új éttermét a várban.

Már egy ideje nagy a felhajtás, így sokat vártam a helytől. Ráadásul egy hálózat része, komoly előírásokkal, extra figyelemmel az alapanyagokra nagy költségvetéssel és rengeteg személyzettel.

Az első érdemi gondolat, ami kialakult bennem, hogy de klassz hely. Majd negyed órával később elkezdtem unatkozni. Nehéz megmagyarázni, hogy miért, de elkezdtem, ami azért nem jó kezdet.

Érkezéskor még minden rendben volt. Szép környezet, udvarias személyzet, kényelmes szék. Minden klappol és azonnal érződik, itt profin összerakott előadás látható.

Kértem egy házi limonádét. Finom volt, meg jól nézett ki ez is, mint minden, de az szokatlan, hogy jéggel, citrommal csak 3 deciliteres pohárban hozták ki. Lehetett benne kb. két deci megiható tartalom, amit keveselltem egy kicsit (880.- Ft).

jamie_s_5.jpg

Az ital után nagyon udvariasan felvették az ételrendelést, segítettek a választásban, sőt a tésztánál felajánlották a kisebb adagot, amit nem volt feltüntetve a menün. Jól esett a figyelmesség és erősítette a profi képet.

Sajnos a rendelést követően eltelt egy viszonylag hosszabb idő. Nem katasztrófa, de azért egy ilyen komoly személyzetű étteremben ennél az árfekvésnél nem kellene kb. 40 percet várni egy kis salátára. Majdnem teltház volt és a konyha is megúszott, ami érthető, de a vége mégis az lett, hogy elkezdtem unatkozni. Amikor kihozták a „Super food salátát” még mindig nem állt össze, hogy mitől alakult ki ez az érzés, de mire megettem már igen.

jamie_s_1.jpg

Kicsit megvárattak és nem kaptam semmit, amivel leköthettem volna a gyomorsavamat és magamat. Ha megkínáltak volna két szelet kenyerrel, egy kis mártogatóssal nincs gond, de nem tették.

Következtek az ételek.

Kis „Super Food Saláta” (1.280.- Ft)

Kis „A mi híres garnélás linguine tésztánk” (2.480.- Ft)

„Fritto Misto” (3.680.- Ft)

A saláta mindent vitt, tényleg szuper kaja. Minden volt benne, amire szükség lehet egy étkezéskor, ráadásul az alapanyagok sokfélesége ellenére teljes összhangban.

Íme, az összetevői.

jamie_s_8.jpg

Gyönyörű színek, remek textúrák. Igazából teljes adag esetén számomra egy teljes értékű főétel lenne. Ezért feltétlen érdemes visszamenni. Ha mindenképp valamit meg kellene jegyezni, talán lehetne egy kicsit kevésbé savanyú. Nekem pont jó volt, de többeknek talán sok lenne. Pluszban lehetett még grillezett kapirgálós csirkemellel, vagy Feta sajttal, vagy melegen füstölt lazacfilével kérni, de én maradtam az alapnál.

jamie_s_17.jpg

Következett, „A mi híres garnélás linguine tésztánk”. Az nem derült ki, hogy mitől híres, de a leírás alapján nagyon vonzó választásnak ígérkezett és itt volt a felajánlása a felszolgálónak, hogy tud hozni kis adagot.

jamie_s_19.jpg

jamie_s_9.jpg

Maga az étel pont úgy nézett ki, ahogy elképzeltem és a mennyiség is úgy volt belőve, ahogy kell. Elég volt, nem alakult ki olyan érzés, mint néhány más étteremnél a kis adagnál, hogy igaz, csak 70%-ot kell fizetni, de nem is elég. Megkérdezték, hogy kérek-e parmezánt, és az igen után, egy tömbből, az asztalnál, addig reszelték, amíg azt nem mondtam, „elég”. Jól be is „havazódott”.

jamie_s_20.jpg

Tehát ez nagyon pozitív és tetszett is, viszont, ami nem tetszett, hogy azok a kis sajtforgácsok, amik mellé mentek és nem a tányérra. Az ebéd végig ott voltak az asztalon. Se ennél a fogásnál, se a következő előtt, se a kávé előtt nem törölték le. Először vártam, de nem történt semmi, majd én terelgettem a tenyeremmel egy kupacba az asztal egy kicsit távolabbi pontjára.

Miért nem tették maguktól? Szerintem, mert nem kaptak rá képzést. Bizalmaskodni a vendéggel, meg megkérdezni nyolcszor, hogy ízlik-e, arra igen, de az asztalra reszelt parmezán összesöprésére nem.

Visszatérve az ételre. Jól nézett ki, azonban a szószban és a benne lévő rák ízében egy szem só nem volt. De tényleg. Nem is emlékszem olyanra, hogy egy étteremben ilyet tapasztaljak. Az alapanyagok frissek voltak, de amikor egy elég drága helyen a felszolgált tésztaételre a parmezánon felül még olíva olajat kérek, majd még megsózom és utána meg is borsozom, függetlenül az ízléstől, nem jó.

A folyamatos kérdezgetés ellenére nem akartam idő előtt elmondani a véleményemet, de az ebéd végén, a tízedik „hogy ízlett?” után megemlítettem. Azt a választ kaptam, hogy az a koncepció, főzés közben semmihez nem adhatnak sót. Hiszem is meg nem is, de ha tényleg így van, akkor ezt én biztosan kommunikálnám.

Harmadik fogás, a „Fritto Misto”.

jamie_s_27.jpg

jamie_s_11.jpg

A totális csalódás.

Hasonló ételt szoktam enni a tengerpartokon, így őszinte kíváncsisággal vártam a profi konyha teljesítményét.

Háromféle alapanyag volt egyformán elkészítve. Az első és legnagyobb probléma, hogy a tányéron volt olyan „kishal”, amit egyben szoktak megsütni mindenestül. Szóval ezen a tányéron a kishal, túl nagy volt (látszik az közelebbi sült citromkarika mellett az egyik fele) és a mindenével együtt sütés eredményeként keserű lett (túl sok volt benne az egyéb tartalom). Nem is értem ezt a hibát. Sajnos ebből fakadóan a nagyobb haldarabok ezt a keserű ízt átvették (valószínűleg egyszerre sütötték). További probléma az én egyértelműen merev hozzáállásomból fakadt. Ha az van az étlapon, hogy ropogós halak, akkor annak úgy is kell lenni. Igen ám, de a nagyobb darabok víztartalmával nem olyan könnyű dolgozni. A végeredmény az lett, hogy kicsit keserű (a túl nagy kishaltól) és nem ropogós darabok (a halhús természetes víztartalmától) kerültek a tányérra.

jamie_s_28.jpg

Végül a kagyló. Számomra teljesen szokatlan, hogy a kagylót héjastul forgatják bele például fűszeres lisztbe és úgy sütik ki. Itt így volt, mind a három darabnál. Jól nézett ki, de az érdemi része három olyan kicsi és túlsült kagylóhús lett, ami szinte értékelhetetlen.

jamie_s_29.jpg

A fogással kapcsolatban feltétlen fontos még megjegyezni, hogy a tartármártás kimondottan finom volt és friss. Viszont, ezzel szemben egy kiábrándító motívuma is megfigyelhető. Meg kell nézni, hogy miként van a tetejére rászórva a pirospaprika. Csak rálökve darabosan, mint a húsz évvel ezelőtti Balatonon.

Egyszerűen nem hiszem el. Ez biztosan nem egy nemzetközi standard.

A fogáshoz szándékosan nem kértem köretet, de menet közben úgy véltem, hogy szükséges a hal mellé egy kis kenyér.

jamie_s_35.jpg

Egyszerűen tökéletes volt. Állaga, íze, illata. Helyben sütötték és pont tökéletes volt a só tartalma is (tehát ebbe szabad tenni).

Végül egy ristretto. Olaszos jellegű étteremben ki nem hagynám.

Sajnos nem volt elég jó. Már, amikor kiérkezett nem volt összefüggő a crema a tetején és mivel az adaghoz képest túl nagy volt a csésze, az rögtön vissza is hűtötte. Kár érte.

jamie_s_37.jpg

Összességben nem voltam elégedett. Tudom én, hogy nagyon nehéz egy ekkora feladatot megugrani, pláne a mai, még Magyarországon maradt szakképzett (vagy szakképzetlen) munkaerővel, azonban amikor egy főre, a fenti ebéd után 10.328.- Ft a számla, elvárható, hogy jó ízekkel a gyomromban távozzak.

A super food salátáért biztosan visszatérek és a pizzáik is jól néztek ki, amit szintén szeretnék kipróbálni. Sajnos a tésztaétel nem győzött meg, a Vapiano jobban tetszik. A halas fogást meg akármelyik horvát faluban sokkal, de sokkal jobban elkészítik a legkisebb utcai büfében is.

Mint mindig, most is inkognitóban voltam és mindenért teljes árat fizettem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturlecso.blog.hu/api/trackback/id/tr918795078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sia 2016.06.10. 08:54:05

Szerintem olyan ételt nem lehet főzi, ami mindenkinek ízleni fog... Ezt sem a Jamie Oliver, sem másik népszerű tévés szakács vagy akár világhírű huszonhatmillió michelin-csillagos séf sem fogja tudni megcsinálni. Főzzél 10 embernek, lesz közte legalább egy, aki valamibe bele fog kötni :)

Holland Lovas 2016.06.10. 13:19:00

Szerintem nem szokás az asztal törlése és egyéb takarítás, amíg ott van a vendég, max. ha kiömlik valami folyadék.

Analyzer 2016.06.10. 15:24:43

Koszi az irast, de a parmezanmorzsakert en spec. nem vernem magam az aszfaltba es obegatnek. A tobbit megertem es elfogadom. ;)

remélemeztbeveszi 2016.06.10. 15:28:12

Az asztal lesöpréséhez nagyon elegáns asztali lapát és kefe is kapható/használható, de talán a poszt után beszerzik. A mi gasztronómiai ismereteink nem elég tágak az egzotikusabb alapanyagokhoz, ezáltal sokszor előfordul, hogy tengeri ételeket nem megfelelően készítenek el itthon. A poszter nem a saját ízlése mentén ítélkezett, hanem általánosságban jegyezte meg a hibákat. A kisebb és nagyobb haldarabok elkészítésénél valójában oda lehetne figyelni arra, hogy hiába az azonos technológia, külön készüljenek. A "kishal"feje szokott keserű lenni, azt érdemes meghagyni. Sajnos kávéból még mindig lenne mit tanulnunk, csészemelegítés, és az utolsó pillanatban lefőzés, ilyesmi, ezt sok helyen nem követik. Nagyon nehéz itthon egy igazán jó espressot inni, a legtöbször olyan, mintha kevesebb kávé kerülne a karba.

h-laci 2016.06.10. 15:30:30

már az első mondatod után láttam, hogy negativ lesz a végkicsengés. szerintem te már az induláskor tudtad. tipikus izéldmeg kismalac a fűnyíródat hatás. így nincs sok értelme.

sellőlány 2016.06.10. 22:40:13

Már pedig az olaszok igencsak nagy marokkal használják a sőt, a főzővízbe mindjárt a nagy szeműt (sale grosso). Másik arany szabály náluk, hogy a paradicsompürét sózni kell főzéskor, "perché il pomodoro ama il sale". Különben ízetlen és jellegtelen lesz. Adagolni még úgy szokták, hogy kóstolják, és amikor úgy érzik, pont jó, még hozzá adnak egy csipetet. Tudom, hogy Jamie igazi egészséges táplálkozás nagykövet, de ha egy étel - főleg - olasz kívánja a sót, kár elrontani. Mert az utólag már nem olyan, mint amikor összefő a matériával.

sellőlány 2016.06.10. 22:43:23

@h-laci: Én is elég kritikus vagyok a jónak beharangozott helyekkel, és nem éreztem azt, hogy a blogger indokolatlanul lehúzta volna a helyet. Ettől függetlenül biztos letesztelem én is, de tésztát (a kapott nem sózós visszaigazolás miatt) és fritto misto-t ezek alapján biztos nem rendelek.

Sir Mortzosch 2016.06.10. 22:49:34

asztaaaa mekkora francia gól. poszter meg negatívan indult neki, éreztem a címből.

fülesboci 2016.06.11. 05:16:20

@Analyzer: mondjuk ő is letakarithatta. Volna . Inkább ül és dühöng saját szemetében..dd

sellőlány 2016.06.11. 07:27:19

@fülesboci: A letakarítást úgy érted, hogy lesöpörni az asztal alá?
Egyébként az átlag olasz sosem eszi parmezánnal a tengeri alapanyagokkal készült tésztákat, rukkolát sem tesz a tetejére (pizzára igen). Ez már európai adalék, nem mondom, hogy rossz, csak nem autentikus. Jamie éttermét inkább olaszos jellegűnek mondanám, ez a parmezánreszelgetés az asztalnál is egy teljesen felesleges, láthatólag nem mindenkiben tetszést kiváltó elem.

2016.06.11. 09:55:48

A probléma az, hogy a képek alapján egyik ételt sem kívántam meg, legyenek azok mégoly egészségesek is. A Fritto Misto kifejezetten ijesztő. A kávét meg hagyjuk. Az első olasz Autogrillben jobb a kávé, mint nálunk akárhol.

Zsámbok Tamás 2016.06.11. 10:00:27

@fülesboci: Szia! Hova kellett volna söpörnöm? Kérlek segíts! Amúgy nem dühöngtem, csak ahol kötelező szervizdíj van (ami jelen esetben 13%), attól én többet várok el, mint egy olyan helytől, ahol ezt nem kötelező megfizetnem.

Zsámbok Tamás 2016.06.11. 10:12:13

@vandorszekely: Szia! A gól tényleg nagy volt. Amúgy abszolút pozitívan indultam neki, nem cél a negatív kritika. Azonban azt sem tehetem meg, hogy csak a jót írom meg, ha más véleményem is van. Amúgy a cím, mindig a poszt írása közben alalkul ki, legalább hat órával (néha 1-2 nappal) a tesztfogyasztás után (szándékosan várok, hogy a tapasztalatok leülepedjenek).

bobbafet 2016.06.11. 16:01:08

Tengeri halat tengerparton. De legalábbis a közelében.

Borsmentha 2016.06.11. 17:18:37

Baráti legénységünkkel egy hosszabb Budapesti tartózkodás során több éttermet is kipróbáltunk és természetesen Jamie nem maradhatott ki. Még mindig émelygek a rosszul elkészített carbonara spagettitól meg az indokolatlan árától is. A marketing jobban fejbe vágja az embert ott amúgy is. Szerencsére nem távoztam a városból rossz 'rémétek' képekkel, mivel sikerült egy művész hely jellegű helyre bekeverednünk az utolsó napon, nagyon kedvező áron, nagyon jó éteket enni, egy kedves halandó kiszolgálás kíséretében. Szóval összegezve magamba a dolgot, SOHA többet Jamie és még mindig ez eldugott kis éttermek azok ahol váratlan érdekes hangulatokat és jól elkészített ételeket fedezhet fel az ember.
süti beállítások módosítása